Görüşe açılan “Konut Dağıtım ve Yönetim Yönergesi Taslağına” ilişkin olarak alınan geribildirimler doğrultusunda, bazı hususlarda açıklamaya ihtiyaç duyulduğu anlaşılmış olup, aşağıda yer verilen konuların personelimizle paylaşılması gerekli görülmüştür.
Bu düzenleme gerçekleştirilirken; mevcut durum, konutlara kısa vadede yapılan harcamalar gibi kriterler göz önünde bulundurulmuş; köklü bir değişim yerine sürecin iyileştirilmesi ve konuttan yararlanma imkânının daha geniş bir personel için sağlanması hedeflenmiştir. Bu süreç, herhangi bir personel ayrımı gözetmeden; ilgili mevzuat, mevcut kullanım durumu ve daha önce hiç konuttan faydalanma şansı bulunmamış personele yönelik pozitif bir dönüşüm olarak değerlendirilmelidir. Ayrıca mevcut uygulamanın ve uygulamada yapılabilecek değişikliklerin, üs mevzuat düzenlemeleri kapsamında yapılabileceği unutulmamalıdır.
- Başvuran personelin kendine ait konutunun bulunması: Konut tahsisi için başvuruda bulunulmasına, başvuran personelin kendisine ait bir konutunun bulunması hukuki olarak engel teşkil etmemektedir. Diğer bir ifadeyle, kişinin ev sahibi olması, kamu konutu talebinde bulunmasına engel değildir. Ancak, özellikle sıra tahsisli konutlarda, tahsis işlemleri Kamu Konutları Yönetmeliği çerçevesinde puan esasına göre yürütülmekte olup, personelin adına kayıtlı bir konutun bulunması, ilgili puan cetvelinde eksi puan ile değerlendirilmektedir. Benzer şekilde, görev tahsisli konutların tahsisinde de idari görev ve unvan eşitliği durumunda puan tablosu esas alınmakta, bu durumda da kişinin ev sahibi olması eksi puan olarak dikkate alınmaktadır.
Üst mevzuat düzenlemelerinde, kişinin ev sahibi olması durumunda belirlenmiş olan bu puanlandırma sistemine, üniversitece yapılacak düzenleme ile müdahale şansı bulunmamaktadır. Konut sahipliği ile ilgili kişinin beyanına dayalı yürütülen bu süreç, konut tahsis aşamasında beyan edilen durumun kanıtlanmasının talep edilmesi gibi bir düzenleme ile daha sağlıklı bir hale getirilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca üst düzenlemelerde, kişinin konut sahipliği konusunda lojman talep ettiği il veya farklı i ile ilgili bir ayrım bulunmamakta olup sahip olunan tüm konutla değerlendirmeye alınmaktadır.
- Yeni unvanların ve sıralamanın yenilenmesi: Görev tahsisli konutların tahsis sıralaması, Kamu Konutları Yönetmeliği’nin 8. maddesi esas alınarak yapılmaktadır. Ayrıca, Yönetmeliğin 2 sayılı cetveli uyarınca, kurumlar kurumsal ihtiyaçlarını gözeterek görev tahsisli konut verilebilecek ek görev ve unvanları belirleme yetkisine sahiptir. Bu yetki, belirlenen unvanların cetvel hâlinde düzenlenmesi ve teşkilata duyurulması koşuluyla kullanılabilmektedir. Dolayısıyla belirli unvanlara öncelik verilmesi üst mevzuat düzenlemesinin gereği olup, bu sıralamaların pratik açısından daha doğru ve üniversitemiz işleyici açısından sıralamaya yeni unvanların eklenmesi (UYGAR müdürü ve koordinatörler, enstitü sekreterleri, başhekim yardımcıları vb) ile bir iyileştirme yapılması hedeflenmiştir.
- Konut tahsisinde kura yönteminin uygulanamayacağı: Görev tahsisli konutlar, belirli unvanlara sahip personele, görevlerinin önemi dikkate alınarak verilir. Kurumlar, kurumsal ihtiyaçlara göre Yönetmelikteki kritere göre ek görev unvanları belirleyebilir.
Sıra tahsisli konutlar, oturma süresi 5 (beş) yıl olan ve Kamu Konutları Yönetmeliğine ekli (4) sayılı cetvelde gösterilen puan durumu dikkate alınarak tahsisi yapılan konutlardır.
Hizmet Tahsisli Konutlar: Görev gereği her an hazır bulunması gereken personele tahsis edilir.
Kura sadece hak sahiplerinin puanlarının eşit olması halinde, hizmet süresi fazla olana, hizmet süresi de eşit ise, Komisyonca kura yöntemi yoluyla belirlenebileceği ifade edilmektedir.
- Araştırma Görevlilerine konut tahsisi: Yönerge ile, Yönetmelikte görev tahsisli konutlar listesinde yer almayan Araştırma Görevlileri için, yalnızca bu unvanda bulunan personelin başvurabileceği ve puan esasına göre değerlendirileceği özel bir sıra tahsisli kontenjan oluşturulmuştur. Mevcut durumda konutlarda Araştırma Görevlisi bulunmamakla birlikte, yapılan yeni düzenleme ile yaklaşık 60 konut, oluşacak boşluklara göre zamanla, sıra tahsisli olarak Araştırma Görevlilerine tahsis edilebilecektir.