KTÜ Erasmus+ kısa dönem doktora öğrenci staj hareketliliği süreç rehberi

Kısa Dönem Doktora Stajına Genel Bir Bakış

  • Erasmus+ projesi kapsamında doktora öğrencilerine kısa süreli staj yapma imkânı sağlayan bir faaliyet türüdür.
  • Kısa Dönem Doktora Staj Hareketliliği; sadece doktora öğrencilerine yönelik olması, hibe destek tutarları ve asgari-azami süreleri haricinde Erasmus+ Staj Hareketliliğiyle aynı mantıkta bir faaliyet türüdür.
  • Kısa dönem doktora staj hareketliliği 5 günden kısa, 30 günden uzun olamaz.
  • Staj süresi hesaplanırken hafta sonu günler staj süresine dahildir.

Staj İçin Uygun Olan ve Olmayan Kurumlar

  • Kısa dönem doktora staj hareketliliği kapsamında öğrenciler, kendi alanlarında staj yeri bulacak ve kabul mektubu alacaklardır.
  • Kısa dönem doktora staj hareketliliği için kurumlar arası anlaşma şartı yoktur.
  • UYGUN KURUMLAR: üniversite, enstitü, küçük/orta/büyük ölçekli işletme, yerel/bölgesel/ulusal kamu kurumu, kâr amacı gütmeyen kurum, dernek, STK olabilir.
  • UYGUN OLMAYAN KURUMLAR: Avrupa Birliği Kurumları ve AB Ajansları, AB programlarını yürüten Ulusal Ajans vb. kuruluşlar

Akademik Tanınma

  • Lisansüstü programlarında zorunlu staj uygulaması olmadığı için Erasmus+ kısa dönem doktora stajı gönüllü staj niteliğindedir.
  • Erasmus+ Programı kapsamında yapılan tüm staj faaliyetleri (gönüllü staj olsa dahi) dönüşte öğrencinin transkriptine işlenmek zorundadır.
  • Akademik tanınma, öğrencinin stajı bittikten sonra "after the mobility" belgesinin "detailed programme" kısmındaki staj faaliyetlerinin İngilizce orijinal isimleri, ERAS kodları ve AKTS kredileri ile öğrencinin transkriptine işlenmesi yoluyla sağlanır. Akademik tanınma örneği görmek için lütfen tıklayınız.

Genel Başvuru Şartları

  • KTÜ’de doktora programına kayıtlı aktif öğrenci olmak
  • En az 2.50 genel akademik ortalama
  • İlgili dönemde Erasmus+ İngilizce dil sınavına katılmış olmak
  • Henüz akademik ortalaması oluşmamış doktora öğrencileri yüksek lisans mezuniyet notu ile başvuru yapabilirler. Bu durumdaki öğrencilerin mezuniyet transkriptlerindeki mezuniyet not ortalamaları en az 2.50 olmak zorundadır.

Başvuruların Değerlendirilmesinde Geçerli Olan Ek Puan ve Puan Kesintisi Uygulamaları

*Bu listedeki kurallar Türkiye Ulusal Ajansı tarafından 2024 proje dönemi için yayınlanan Uygulama El Kitabı'ndaki kurallardır. Her proje yılına özgü yeni bir uygulama el kitabı yayınlandığı için bu kurallarda değişiklikler söz konusu olabilir. En güncel kurallar faaliyet başvuruları için web sayfamızda yayınlanan duyurularda yer alacaktır.

Ek puan ve puan kesintisi uygulamalarında Türkiye Ulusal Ajansı'nın ilgili proje dönemi için yayınladığı Uygulama El Kitabı esastır.

  • Şehit ve gazi çocuklarına +15 puan
  • Engelli öğrencilere (engelliliğin belgelenmesi kaydıyla) +10 puan
  • 2828 Sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu ile 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu kapsamında haklarında korunma, bakım veya barınma kararı alınmış öğrencilere +10 puan
  • Kendileri veya 1. derece yakınları AFAD’dan afetzede yardımı alanlar +10 puan
  • Başvuru esnasında staj yeri kabul mektubu sunma + 10 puan
  • Dijital becerileri geliştirmeye yönelik stajlar (DOTs) önceliklendirilir +5 puan (sunulan kabul mektubunda öğrencinin alanına uygun olacak şekilde şu faaliyetlerden birini veya birkaçının kabul mektubunda açıkça yazılı olması gerekir: dijital pazarlama (örn.sosyal medya yönetimi, web analitiği), dijital grafik, mekanik ve mimari tasarım; uygulama, yazılım ve kod ya da web sitesi geliştirme; bilişim sistem ve ağlarının kurulumu, bakımı ve yönetimi, siber güvenlik, veri analitiği, veri madenciliği ve görselleştirmesi; programlama, robotik ve yapay zekâ eğitimleri
  • Aynı proje türü kapsamında daha önce yararlanma (hibeli veya hibesiz) -10 puan
  • Vatandaşı olunan ülkede hareketliliğe katılma -10 puan
  • Hareketliliğe seçildiği halde süresinde feragat bildiriminde bulunmaksızın hareketliliğe katılmama -10 puan
  • İki hareketlilik türüne birden aynı anda başvurma (öğrencinin tercih ettiği hareketlilik türüne azaltma uygulanır) -10 puan
  • Hareketliliğe seçilen öğrenciler için: Yükseköğretim kurumu tarafından hareketlilikle ilgili olarak düzenlenen toplantılara/eğitimlere mazeretsiz katılmama (öğrencinin Erasmus’a tekrar başvurması halinde uygulanır) -5 puan
  • Dil sınavına gireceğini beyan edip mazeretsiz girmeme (öğrencinin Erasmus’a tekrar başvurması halinde uygulanır) -5 puan

Ek puan, başvuru esnasında ilgili durum resmi evrak ile belgelendirildiği takdirde uygulanır. Evrak çevrim içi başvuru esnasında formdaki ilgili alana yüklenmelidir. Tüm artı ve eksi puan uygulamaları öğrencinin %50 genel akademik ortalama ve % 50 dil notundan oluşan nihai Erasmus+ notuna uygulanır. Nihai Erasmus+ notuna artı puan uygulanmasına rağmen yazılı dil sınavı (test) için ilan edilen taban puanın altında kalan öğrenciler elenir. 


Kabul Mektubu Formatı

  • Dili İngilizce olmalı
  • Öğrencinin kimliğindeki resmi adı tam olarak belirtilmeli
  • Başlangıç bitiş tarihleri gün/ay/yıl formatında belirtilmeli (Staj süresi en az 5 gün, en fazla 30 gün olmak zorunda)
  • Öğrencinin staj yapacağı pozisyon/departman belirtilmeli
  • Kurum yetkilisi tarafından imzalı ve kaşeli/mühürlü olmalı

Uyarı: Kabul mektubundaki tarihler hiçbir suretle 5 günden kısa, 30 günden uzun olamaz.


Kabul Mektubundaki Staj Tarihleri

  • Takvim günü olarak hesaplanır.
  • Hafta sonları staj süresine dahildir.
  • Başlangıç bitiş tarihleri gün/ay/yıl formatında belirtilmelidir. (Staj süresi en az 5 gün, en fazla 30 gün olmak zorunda)
  • Erasmus+ kapsamında başka bir staj veya öğrenim hareketliliğine katılacaksanız faaliyetlerinizin aynı tarihlere rastlayamaz.
  • Kabul mektubundaki tarihler öğrencinin stajı gerçekleştirmeyi taahhüt ettiği tarihlerdir. Keyfi değişiklik yapılması mümkün değildir.

Günlük Hibe Miktarı

Hibe tutarları için ülke ayrımı yoktur. Aşağıdaki listede yer alan tüm ülkeler için standart olarak yukarıda yazılı tutarlar ödenir. Öğrencinin alabileceği toplam hibe yukarıdaki kural çerçevesinde staj süresine göre hesaplanır. Hibe tutarları için tıklayınız.

Staj Yapılabilecek Ülkeler

Almanya, Avusturya, Belçika, Bulgaristan, Çekya, Danimarka, Estonya, Finlandiya, Fransa, Güney Kıbrıs Rum Kesimi, Hırvatistan, Hollanda, İrlanda, İspanya, İsveç, İtalya, İzlanda, Kuzey Makedonya, Letonya, Lihtenştayn, Litvanya, Lüksemburg, Macaristan, Malta, Norveç, Polonya, Portekiz, Romanya, Sırbistan, Slovakya, Slovenya, Yunanistan


Başvuru Süreci

  1. Bir akademik yılda iki kez olmak üzere güz dönemi ve bahar dönemi başında Erasmus+ dil sınavı düzenlenir. Bu dil sınavından alınan puanlar öğrenciler tarafından Öğrenim Hareketliliği için kullanılabildiği gibi staj hareketliliği için de kullanılabilir. Dil sınavı tarihi web sayfamızda ilan edilir. Öğrenciler dil sınavı için online olarak başvuru yaparlar ve ilan edilen tarihte Erasmus+ dil sınavına katılırlar.
  2. Dil sınavına katılan öğrenciler, sınav sonuçları açıklandıktan sonra aynı duyuruda ilan edilen başvuru takvimini ve süreci takip ederler. Staj hareketliliği faaliyet başvuru çağrısı web sayfamızda ilan edilir. Sınava katılan öğrenciler faaliyet başvurusu yaparlar. Sınava katılmasına rağmen faaliyet başvurusu yapmayan öğrenciler programdan faydalanamaz.
  3. Duyurudaki yönlendirmelere göre başvuru online olarak tamamlanır.

Asil ve Yedeklerin Açıklanması

  1. Bütçenin yeterli olduğu ölçüde enstitülere eşit kontenjan ayrılır.
  2. Öğrenciler en yüksek Nihai Erasmus+ Notundan en düşüğe doğru kendi enstitüleri içerisinde sıralanır. Bütçenin tamamı kullanılacak şekilde Asil Adaylar belirlenir. Taban puan yazılı sınava uygulanır. Taban puanı geçen ancak asil olarak seçilemeyen diğer tüm öğrenciler ise Yedek Aday olarak belirlenir.
  3. Asil veya Yedek listede yer alan öğrenciler Değişim Programları Koordinatörlüğü web sayfasında ilan edilir.

Yedeklerin Asil Listeye Çıkma Durumu

Yedek listedeki öğrencilere de asil listedeki öğrencilerle eş zamanlı olarak kabul mektubu almaları için süre tanınır. Yedeklere özgü farklı bir süre tanınması söz konusu değildir. Verilen son tarihe kadar asil öğrencilerden kabul mektubu sunmayanlar olmasına veya Öğrenim Hareketliliğinden feragat edenler nedeniyle artan bütçe olmasına bağlı olarak, kabul mektubu sunan yedek öğrencilerin asil listeye alınmaları mümkün olabilmektedir. Kabul mektubu teslimi için verilen son tarihin ardından, listenin güncel hali web sayfamızdan ilan edilir ve yedek listeden asil listeye çıkan öğrenciler de bu listede açıklanır.


Kabul Mektubu Alınması ve Erasmus Elektronik Belge Sistemine Giriş

1- Asil ve yedek listede yer alan öğrencilerin kendilerine staj yeri bulmaları ve kabul mektubu almaları için Koordinatörlüğümüz tarafından proje takvimine göre belirli bir süre tanınır.

2- Geçmiş yıllarda staj yapılan kurumların bilgileri ve staj arayabilecekleri faydalı web sayfalarını içeren ‘KABUL MEKTUBU ALINMASI REHBERİ’ ön seçim sonuçlarının ilan edildiği duyuruda paylaşılır. Asil veya yedek aday durumundaki öğrenciler bu rehberi incelemelidir.

3- Kabul mektubu, Koordinatörlüğümüz tarafından istenen formata uygun olmalıdır. Kabul mektubu ilgili duyuruda ilan edilen yöntem ile Koordinatörlüğümüze sunulacaktır.

4- Kabul mektubu teslim eden ve teslim ettikleri kabul mektubu uygun formatta olan asil adaylar ile yedekten asile çıkan adaylar, ilgili süreç takvimine göre KTÜ Erasmus+ E-Belge Sistemi’ne Koordinatörlüğümüz tarafından tanımlanırlar.

5- E-belge sistemine giriş bilgileri öğrencilerle e-posta yoluyla paylaşılır. (Erasmus+ faaliyetine ilişkin tüm belgeler bu sistem üzerinden hazırlanacaktır, sistemde hazırlanmayan hiçbir belge kabul edilmeyecektir)


Yurt Dışına Çıkmadan Önceki Süreç

1- Hem Koordinatörlüğümüzün hem karşı kurumun talep ettiği belgelerin staj başlangıcına en geç 15 gün kala tamamlanması gerekir.

2- Erasmus+ kapsamında yapılacak stajın, öğrencinin bölümündeki zorunlu staja denk sayılıp sayılmayacağı bölüm Erasmus+ koordinatörüne danışılmalıdır. Zorunlu staja denk sayılmayacaksa veya öğrencinin bölümünde zorunlu staj uygulaması yoksa, staj gönüllü olarak yapılır. (Gönüllü veya zorunlu fark etmeksizin, tüm Erasmus+ staj faaliyetleri dönüşte öğrencinin transkriptine işlenmek zorundadır.)

3- Öğrenciler E-belge sisteminde ‘yurt dışına çıkmadan önce’ kısmında belirtilen belgeleri sistem üzerinden hazırlamalıdırlar. Koordinatörlüğümüzün onayını gerektiren belgeler sistem üzerinden dijital imza ve mühürle onaylanmaktadırlar. Ancak konsolosluk tarafından ıslak imzalı belge talep edilmesi durumunda belgelerinin imzalanması için öğrenciler, Koordinatörlüğümüzde kendisinden sorumlu öğretim görevlisi ile iletişime geçmelidirler. Bölüm/enstitü gibi diğer birimlerdeki yetkililerin imzaları içinse ilgili birimdeki yetkililerle irtibata geçmelidirler. Gerekli onaylar alınarak tamamlanan belgeler, E-belge sistemindeki ilgili alanlara yüklenmelidir.

4- Staj faaliyeti için tek bir poliçede 4 tip teminat olması zorunludur:

  • Seyahat
  • Sağlık 
  • Kaza
  • Kişisel Sorumluluk*

(*Kişisel Sorumluluk teminatı Mali Mesuliyet veya Üçüncü Şahıs Sorumluluk teminatı olarak da adlandırılmaktadır. İsmi fark etmeksizin bu teminat üçüncü şahısların mallarına zarar verilmesinden kaynaklı masrafların sigorta tarafından karşılanması anlamına gelir.)

Öğrenciler, öncelikle sigorta şirketlerinden teklif alarak poliçenin bu teminatları sağlayıp sağlamadığı konusunda kendisinden sorumlu öğretim görevlisine danışmalıdır. Öğrenciler, bu teminatları eksiksiz sağlayan poliçeler arasından bütçesine uygun olanı satın almakta özgürdür.

5- Belgelerini hazırlayan öğrenciler, vize başvurusu için gideceği ülkenin konsolosluğuyla ya da konsolosluk adına vize işlemlerini yürütmekle yetkilendirilmiş aracı firmayla irtibata geçmelidirler. Vize başvurusu kapsamında talep edilen belgeler ilgili konsolosluk veya aracı firma tarafından öğrencilere bildirilecektir. Öğrenciler, bu belgeleri tamamlayarak vize başvurusunda bulunmalıdırlar.

* Yeşil pasaporta sahip olan adaylar ve resmi görevlendirme ile gri pasaport (hizmet pasaportu) alacak araştırma görevlileri maksimum 3 aya kadar vize almadan Erasmus+ kapsamında staj yapabilirler. Bu durum yeşil ve gri pasaporta vize uygulamayan Avrupa ülkeleri için geçerlidir.

6- Vizesi onaylanan öğrenciler, vizenin taranmış kopyasını e-belge sistemine yüklerler. Yeşil veya gri pasaportla vize almadan yurt dışına çıkacak olan Erasmus+ adayları, vize yerine yeşil ya da gri pasaport olduğu belli olacak şekilde pasaportlarının kişisel bilgilerinin yer aldığı sayfasını E-belge sistemindeki vize bölümüne tek bir PDF dosyası olarak yüklemelidirler.

7- Öğrencilerin toplam hibelerinin %80’i tutarındaki hibe ödemelerinin yapılması için süreç başlatılır.

Vizesini alarak tüm belgelerini tamamlayan öğrenciler, Avrupa Komisyonu’nun ücretsiz online dil desteği platformu olan EU Academy sistemine kaydolarak bu platformdan faydalanabilirler. EU Academy platformundan yararlanmak isteğe bağlıdır, zorunlu değildir.


Dönüş İşlemleri

1- Staj Sertifikası (After Mobility / Traineeship Certificate): Belgedeki "detailed programme" kısmına yazacağınız staj faaliyetleri için yurt dışına çıkmadan önce hazırladığınız "learning agreement" belgesinden yararlanabilirsiniz. Bu belgedeki ‘Evaluation of the Trainee’ kısmı öğrencinin kendini değerlendirmesini değil, staj yaptığı kurumdaki yetkilinin değerlendirmesini ifade eder. Yetkili kişinin değerlendirmesini belgeye ekleyebilmek için, öğrencilerimiz stajının değerlendirilmesi için kısa bir paragraf gerektiğini yetkiliye bildirmelidirler. Yetkilinin hazırladığı değerlendirme yazısını belge sisteminde ilgili alana eklemelidirler. Koordinatörlüğümüzün onayının ardından belgeyi çıktı alarak yetkiliye imza ve mühür/kaşe ile onaylatmaları gerekir. Son olarak imzalı ve mühürlü/kaşeli belge sisteme yüklenmelidir. Bu belgenin staj bitimine yakın hazırlanması ve staj bitiminden önce ilgili yetkiliden imzalı ve mühürlü/kaşeli olarak temin edilmesi gerekir. Bu belgede tarih değişikliği yapmanız gerekirse bunu e-belge sistemindeki profilinizden yapabilirsiniz. Belgenin ıslak imzalı ve mühürlü kopyasını taratarak e-belge sistemine PDF dosyası olarak yüklemeniz yeterlidir. Belgenin aslını koordinatörlüğümüze elden teslim etmenize gerek yoktur.

2- ‘Yurt Dışından Döndükten Sonraki Belgeler’ adlı kısımda yer alan diğer belgelerin de öğrenciler tarafından hazırlanması gerekir.

*Erasmus+ kapsamında stajını tamamladığı zaman mezun durumda olan öğrenciler bu listede yer alan ‘Staj Dönüşüm’ ve ‘Nihai Transkript’ belgeleriyle ilgili işlem yapmayacaktır. Mezun durumdaki öğrenciler için akademik tanınma şartı aranmaz.

3- Staj Dönüşüm belgesinde faaliyet ekleyiniz kısmına girilmesi gereken faaliyetler ‘Staj Sertifikası’nın ‘Detailed Programme of the Traineeship’ kısmında yer alan staj faaliyetlerinizdir. Bu staj faaliyetleri ‘Detailed Programme of the Traineeship’ kısmında yer aldığı gibi staj dönüşüm belgesinde İngilizce olarak maddeler halinde yer almalıdır. Bu belge öğrenci tarafından sistem üzerinden hazırlanıp Koordinatörlüğümüz tarafından onaylandığında, öğrenci tarafından bölüm Erasmus+ koordinatörüne iletilmelidir. İlgili kişiler belgeyi imzaladıktan sonra imzalı belgenin bir kopyasını öğrenci ilgili bölüm/enstitü sekreterliğinden teslim almalıdır. Öğrenci teslim aldığı belgeyi PDF olarak e-belge sistemine yüklemelidir. Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile bu belge ayrıca ilgili bölüm/enstitü sekreterliği tarafından Öğrenci İşleri’ne resmi yazı ile gönderilir. Öğrenci İşleri de bu resmi yazıya istinaden öğrencinin staj faaliyetlerini KTÜ transkriptine işler.

4- Nihai Transkript, öğrencinin staj faaliyetlerinin işlendiği KTÜ transkriptini ifade eder. E-devlet üzerinden veya Öğrenci İşleri’ne danışarak öğrenci, staj faaliyetlerinin transkriptine işlenip işlenmediğini kontrol etmelidir. Staj faaliyetleri transkriptine işlenmişse, E-devlet’ten alacağı barkodlu transkript belgesini veya Öğrenci İşleri’nden alacağı onaylı transkript belgesini sisteme yüklemelidir. Akademik tanınma, öğrencinin stajı bittikten sonra "after the mobility" belgesinin "detailed programme" kısmındaki staj faaliyetlerinin İngilizce orijinal isimleri, ERAS kodları ve AKTS kredileri ile öğrencinin transkriptine işlenmesi yoluyla sağlanır. Akademik tanınma örneği görmek için lütfen tıklayınız.

5- Yukarıdaki işlemleri tamamlayan öğrencilerin faaliyetleri, Avrupa Komisyonu’nun Beneficiary Module adlı sistemine Koordinatörlüğümüz tarafından raporlanır. Raporlanmalarının ardından öğrenciler sistemden ‘EU Survey’ konulu otomatik bir e-posta alacaklardır. Bu e-postadaki katılımcı anketi online olarak tamamlanmalıdır.

6- Eğer gerekiyorsa, ek sözleşme belgesi belge sistemi üzerinden hazırlanacaktır. Bu belgenin hazırlanıp hazırlanmayacağı, hazırlanacaksa hangi bilgilere göre hazırlanacağı koordinatörlüğünü yürüten öğretim görevlisi tarafından öğrenciye bildirilecektir.

7- Tüm bu aşamaların tamamlanmasını takiben, başarı kriterini sağlayan, öğrenci olarak sorumluluklarını eksiksiz yerine getiren öğrencilerin geriye kalan hibesi ödenir.


Sorularınız için iletişim sayfasından ilgili öğretim görevlisine ulaşabilirsiniz.