birim içi değerlendirme

Bölümümüz Mimarlık fakültesi bünyesinde gerçekleştirilen ve her yıl yayınlanan birim içi değerlendirme raporunda Mimarlık ve iç mimarlık bölümleri ile birlikte değerlendirilmektedir. Mimarlık fakültesi birim içi değerlendirme raporuna erişmek için tıklayınız.

Mimarlık fakültesi birim değerlendirme raporundan referans ile bölüm değerlendirme raporu oluşturulmuştur.

 

          Birim içi değerlendirme raporunda yönetişim ve idari yapı bölümünde tüm iç ve dış paydaşlar ile; iletişim, etkin bilgi paylaşımı, şeffaflık, ortak karar verme, sinerji ve işbirliği, amacıyla birim kurul ve komisyonlarında mezun/öğrenci temsiliyeti ve gerekse alt birim komisyonlarında öğrenci temsiliyeti (K2) sağlanmıştır. Liderlik başlığı altında bölümler bazında tesis edilen takdir / ödüllendirme sistemi ile kurumsal aidiyet duygusu tesis edilmektedir (K3). Bölümümüzde mezunlar ile mezun ağı sistemi aracılığı ile iletişim halinde olunmaktadır (K4). Bölümümüz Akreditasyon hazırlıklarına devam etmektedir (K5). Kurumsal Dönüşüm Kapasitesi olarak bölümümüzde Toplumsal Katkı”nın artırılmasına yönelik planlamalar ve aktiviteler yapılmıştır (K6),(K7). Diğer taraftan, günümüzde varlığı ve önemi gittikçe artan mesleki yarışmalara öğrencilerin katılımını teşvik etmekteyiz (K8), (K9),(K10)İç Kalite Güvencesi ve Mekanizmaları kalite süreçlerinde öğrencilerimizden doğrudan katkı almak adına bölüm komisyonları, kulüp ve sınıf temsilcileri aktif rol oynamaya devam etmektedir. Ayrıca Fakülte ve Bölüm web sayfalarında “Bize Yazın” modülü ve Fakülte binasındaki “Talep-Öneri-Şikâyet” kutusu ile paydaşlardan dönüş alma uygulaması devam etmektedir (K11).  Kamuoyunu Bilgilendirme ve Hesap verebilirlik bölümümüzde yapılan tüm faaliyetler, Fakülte ve Bölüm web sayfalarında, Bölüm bültenlerinde ve ayrıca Bölüm sosyal medya hesaplarında yer alarak kamuoyu ile paylaşılması uygulamaları devam etmektedir (K12).  Misyon ve Stratejik Amaçlar bölümümüz, fakültemizin stratejik plan ve hedefleri çerçevesinde kendi amaç ve hedeflerini ortaya koymakta ve bu doğrultuda şeffaf bir yönetim anlayışı ile kamuoyuyla paylaşmaktadır (K13).  

         Paydaş Katılımı İç paydaşlarımızdan olan öğrenciler, karar alma ve iyileştirme süreçlerine fakülte  ve bölüm komisyonlarında yer alarak ve öğrenci kulüpleri aracılığı ile doğrudan, dönem sonu uygulanan anket formları ile dolaylı yolla katılmaktadır (K14), (K15). Ayrıca çeşitli seminer-eğitim etkinlikleri ile paydaşların sistem içerisine katılımları sağlanmıştır . Dış paydaşlar (Valilikler, Belediyeler, Meslek Odaları v.d) ile görüşme ve değerlendirme toplantıları yapılabilmektedir (K16), (K17), (K18)Öğrenci geri bildirimleri öğrenci bilgi sistemi, bölüm Başkanlıkları (öğrenci temsilcileri ve dilekçe yolu ile), bölüm web sayfasında “Bize Yazın” köşesi, , Bölüm Komisyonları tarafından yapılan anketler üzerinden yazılı olarak alınmakta ve değerlendirilmektedir (K19), (K20)Mezun İlişkileri Yönetimi mezunlar ile iletişim bölümlerimizin web sayfalarında “Bize Yazın” modülü, ayrıca fakülte ve bölüm komisyonlarının yaptığı anketler ve mezunlar buluşmaları yapılmaktadır. Mezunların sahip olduğu mesleki bilgi ve deneyimlerinin paylaşımı için mezunların verdiği seminer programları düzenlenmiştir ve informal eğitim yöntemi ile mezunlar mesleki eğitim sürecinin içine dahil edilmektedir (K21).  Programların Tasarımı ve Onayı ders müfredatı, bölümümüzün Eğitim Komisyonu tarafından oluşturulmaktadır . Bu süreçte iç ve dış paydaşların görüşleri (öğretim elemanı, fakülte ve bölüm komisyonlarında bulunan öğrenci ve mezunlardan alınan geri bildirimler, Birim Danışma Kurulu kararları, diğer üniversite programları, diğer üniversitelerde görevli akademisyenler, vb.) alınmaktadır (K22). Revizyon teklifleri Bölüm Kurulları, FYK ve Üniversite Senatosu tarafından onaylandıktan sonra “Bilgi Paketi”ne dâhil edilerek program öğrenim kazanımları matrisi revize edilmekte ve BYS web sayfasına işlenmektedir (K23). Bölümümüz, müfredat geliştirme çalışmalarını tamamlamış ve yeni ders programı 2023-2024 güz döneminde 1. Sınıflarda uygulanmaya başlanmıştır (K24). Programın Ders Dağılım Dengesi Bölümümüzde derslerin 240 olan AKTS toplamının %25’i seçmeli derslerden oluşturulmuştur. Lisans programlarında ilk yıl sadece zorunlu dersler yer alırken, 2. yıldan itibaren meslek ve ilgi alanlarına yönelik seçmeli dersler dâhil edilmiştir . Seçmeli ders havuzunda bölüm derslerinin yanı sıra üniversite seçmeli dersleri de bulunmaktadır (K25) . Bölüm ders programlarında öğrencilerin 7. ve 8. yarıyıllarda Mesleki Deneyim adı altında zorunlu stajları bulunmakta ve süreç yönetimi her bölümün kendi staj yönergesi doğrultusunda yürütülmektedir. Ayrıca programlarda öğrencilerin yurt içi ve yurt dışı mesleki uygulama ve stajlarının iş yükleri ilgili komisyonlar (Yatay-Dikey Geçiş ve Uyum Komisyonu, Erasmus Komisyonu vb.) tarafından değerlendirilmekte ve öğrencilerin transkriptlerine kredi olarak işlenmektedir.

        Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tasarım ve planlama eğitimi; uygulama ağırlıklı, birebir iletişimci ve öğrenci merkezlidir. Proje derslerinde süreçler planlıdır ve öğrenciye dönem başında ilan edilir. Öğrencinin tüm süreci öğretim elemanlarından bağımsız olarak yürüttüğü Bitirme Projesinin uygulama esasları Bölümlerimizce ayrı ayrı belirlenmiş ve uygulanmaktadır. Teorik derslerde de ders sorumlusu araştırma, analiz ve sunum çalışmaları ile dersini desteklemektedir. Böylece yüz yüze eğitimin ötesinde hem birebir eğitim yapılmakta, hem de araştırma ve sunumlar aracılığıyla süreç içinde öğrenciler yakından takip edilmekte ve eksik olduğu yönler daha iyi tanımlanarak giderilmesi yönünde gayret gösterilmektedir. Ölçme ve Değerlendirme Teorik derslere ilişkin değerlendirmeler, ilgili dersin öğretim elamanlarınca bilgi paketlerine tanımlı ölçme yöntemleri ve öğrenim çıktıları dikkate alınarak yapılmakta, bu kapsamda ödev, sunum, yazılı ve çoktan seçmeli ölçme yöntemleri uygulanmaktadır. Proje derslerinin yürütülmesi ve değerlendirilmesi ise bölümlerde farklılık gösterebilmektedir. Bu farklılıklar bölümlerin ‘Proje Yürütme Esasları’ndan izlenebilmekte ve süreç içinde revize edilmektedir. Bölümümüzde, Stüdyo derslerinde ölçme ve değerlendirmelerin somut ve nesnel ölçütlere göre yapılması ve bunların öğrenciler tarafında da bilinmesi için her bir stüdyo dersine yönelik usul ve esasların belirlenmesine ilişkin süreçler, Eğitim Komisyonu ve Bölüm Kurulu birlikteliğinde devam etmektedir.  Öğrenci Kabulü, Önceki Öğrenmenin Tanınması ve Kredilendirilmesi Öğrenciler lisans programlarına, Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile yerleşmekte, Lisansüstü programına ise üniversitemizin ilgili mevzuatı uyarınca öğrenci kabulü yapılmaktadır (K26). Yabancı uyruklu öğrenciler, YÖS sınavı ek yerleştirme ile kabul edilmektedir. Türkçe yeterlilik sınavları KTÜ TÖMER tarafından tanımlanmaktadır. Çift ana dal, yan dal, kurumlar arası ve kurum içi yatay ve dikey geçiş ile yurt dışı yükseköğretim kurumlarından yatay geçiş süreçleri Üniversitemizin ilgili mevzuatı uyarınca yürütülmektedir (K27,K28 s.33). Değişim programlarında (Farabi, Mevlâna, Erasmus), öğrenci iş yükü kredisi tanınmasına ilişkin süreç KTÜ Değişim Programları Koordinatörlüğü tarafından belirlenmekte ve bölüm uyum komisyonları tarafından uygulanmaktadır (K29). Uyum komisyonları, uluslararası düzeyde önceki öğrenmenin (örgün, yaygın, uzaktan/karma eğitim ve serbest öğrenme yoluyla edinilen bilgi ve becerilerin), mevcut program müfredatındaki karşılıklarını, AKTS kredileri ve ders içerikleri açısından üniversitemizin ilgili mevzuatı çerçevesinde değerlendirmekte, ders muafiyetleri ve alınması gereken dersler öğrenciye bildirilmektedir. Yeterliliklerin Sertifikalandırılması ve Diploma  Fakültemiz öğrencilerinin yeterliliklerinin onayı, sertifikalandırma ve diploma işlemleri KTÜ Diploma, Diploma Eki ve Diğer Belgelerin Düzenlenmesine İlişkin Yönerge çerçevesinde yürütülmektedir. Lisans öğrencisinin mezuniyete hak kazanabilmesi için 240 AKTS krediyi başarıyla tamamlaması, genel not ortalamasının en az 2,00 olması, dönem projeleri ve bitirme çalışmasından en az CC harf notu alması ve zorunlu stajlarını tamamlamış olması gerekir. Lisansüstü programlarına kabul, yeterliliklerin belirlenmesi noktasında ise KTÜ Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği belirleyicidir. Diğer taraftan, fakültemizde öğrencilerin çeşitli alanlardaki (yarışma, mezuniyet derecesi, Bitirme Projesi, vb.) başarıları süreli olarak değerlendirilmekte ve ödüllendirilmektedir (K30).  Ulusal ve Uluslararası Ortak Programlar ve Ortak Araştırma Birimleri

        Fakülte bünyesinde ulusal ve uluslararası işbirlikleri, öğretim üye ve elemanlarının kişisel girişimleriyle (Erasmus, COST vb.) bireysel olarak gerçekleşmektedir. Bölümüzde mevcut Erasmus anlaşmalarımız bulunmaktadır (K31). Bu çerçevede 2023-2024 Eğitim Öğretim Döneminde farklı üniversitelerle karşılıklı öğrenci hareketliliği sağlanmıştır. Toplumsal Katkı Süreçlerinin Yönetimi bölümümüz ülkenin bilimsel, kültürel, sosyal ve ekonomik yönlerden ilerlemesini ve gelişmesini ilgilendiren sorunlarını diğer kuruluşlarla işbirliği yaparak, kamu kuruluşlarına önerilerde bulunarak öğretim ve araştırma konusu yapmak, sonuçlarını toplumun yararına sunmaktadır. Bu bağlamda birçok sosyal sorumluluk projeleri bölümümüz bünyesinde gerçekleştirilmiştir (K32).