duyurular

14

Şubat

Lisans Öğrencileri İçin 21. Yüzyıl Becerileri: Öğrenme ve Yenilik Atölyesi

Proje Etkinlikleri

Katılım

TÜBİTAK BİDEB 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinliklerini Destekleme Programı kapsamında "Lisans Öğrencileri İçin 21. Yüzyıl Becerileri: 
Öğrenme ve Yenilik Atölyesi
22-24 Ekim 2025 tarihleri arasında düzenlenecektir.

 

Amaç

Lisans öğrenimi gören üniversite öğrencilerini 21. yüzyılın gerektirdiği temel beceriler konusunda bilgilendirmek ve bu becerileri geliştirmeleri için onları motive edip yönlendirmektir. Proje, öğrencilerin akademik, mesleki ve kişisel gelişimlerini destekleyerek bu temel becerileri tanıtmayı, farkındalık kazandırmayı ve bu becerileri deneyimlemelerini amaçlayan bir eğitim programı sunmaktadır.

 

Kapsam

21. yüzyıl becerilerinin neler olduğu konusunda en popüler çerçeve  21.yüzyıl Becerileri Ortaklığı  (Partnership for 21st Century Skills) tarafından hazırlanan ve kısaca “P21” olarak anılan çerçevedir. Bu çerçevede beceriler, “Öğrenme ve Yenilik”; “Bilgi, Medya ve Teknoloji”; “Yaşam ve Kariyer”- olmak üzere üç farklı ka­tegoride sunulmaktadır. Öğrenme ve Yenilik Becerileri; yaratıcılığa, eleştirel düşünmeye, iletişime ve işbirliğine vurgu yapar. Bu beceriler öğrencilerin iş ve yaşamda başarılı olmak için ustalaşması gereken beceri, bilgi ve uzmanlığı tanımlayan çerçeve, içerik bilgisini, belirli becerileri, uzmanlığı ve okuryazarlığı birleştirir.  Öğrencileri daha karmaşıklaşan sosyal ve ekonomik yaşama hazırlar. Bu becerilere sahip olan öğrenciler, yaratıcı fikirler üretebilirler, sahip olduğu düşünceleri analiz edip değerlendirebilir, düşüncelerini uygulayabilir, karşılaştıkları problemi çözmek için farklı yollar deneyebilir, düşüncelerini etkili bir biçimde ifade edebilir, diğerleriyle etkili ve uyum içinde çalışabilir ve sorumlulukları paylaşabilirler. Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri: bilgi, medya ve bilgi iletişim-teknoloji okuryazarlıklarını kapsar. 21. yüzyılda öğrenciler bilgiye daha hızlı bir biçimde ulaşabiliyor, farklı teknolojik araçları kullanabiliyor. Dolayısıyla öğrencilerin bilgiyi, teknolojiyi ve medyayı daha etkili bir biçimde kullanabilmeleri bu becerilere sahip olmalarına bağlıdır. Bu becerilere sahip öğrenciler; bilgiye daha hızlı ulaşabilir, bilgiyi eleştirel bir biçimde değerlendirebilir, ulaştığı bilgiyi karşılaştığı problemi çözmek için kullanabilir, bilgi akışını çeşitli kaynaklardan sağlayabilir, medya yoluyla yayınlanan bilgilerin doğruluğunu araştırabilir, bilgiyi araştırmak değerlendirmek için farklı teknolojik araçları kullanabilirler. Son olarak Yaşam ve Kariyer Becerileri: esneklik ve uyum yeteneğine, girişim ve öz-yönetime, sosyal ve kültürel arası becerilere ve liderlik ve sorumluluğa vurgu yapar. Karmaşıklaşan sosyal ve çalışma yaşamı, öğrencilerin daha üst düzeyde düşünme becerilerine sahip olmasını gerektirir. Yaşam ve kariyer becerilerine sahip öğrenciler; yaşamlarında sahip oldukları çeşitli rollerin (çalışan, öğrenci, vb.) gerekliliklerini yerine getirebilir, çalışma ortamındaki belirsizliklerin üstesinden gelebilir, eleştiriye açık olabilir, zamanlarını etkili bir biçimde kullanabilir, yaşamlarında amaçlarını belirleyebilir, kendi çalışma motivasyonlarını sağlayabilir, öğrenmelerini yaşam boyu sürdürebilir, bağımsız çalışabilir ve diğerleriyle etkileşimde bulunabilirler. Sonuç olarak, bu çerçeve 21. yüzyıl becerilerinin eğitim ortamlarına dâhil edilebilmesi amacıyla oluşturulmuş bir modeldir. Bu sayede öğrencilerin sosyal yaşamlarında ve iş hayatlarında başarılı olmaları ve güncel bilgi, beceri, uzmanlık ve okuryazarlıklar kazanmaları hedeflenmektedir (P21, 2015).

21. yüzyıl becerilerinin neler olduğu konusunda en popüler çerçeve  21.yüzyıl Becerileri Ortaklığı  (Partnership for 21st Century Skills) tarafından hazırlanan ve kısaca “P21” olarak anılan çerçevedir. Bu çerçevede beceriler, “Öğrenme ve Yenilik”; “Bilgi, Medya ve Teknoloji”; “Yaşam ve Kariyer”- olmak üzere üç farklı ka­tegoride sunulmaktadır. Bu proje kapsamındaki eğitimler, P21 Çerçevesinin özellikle “Öğrenme ve Yenilik” kategorisindeki becerilerine odaklanarak öğrencilere bu temel becerileri tanıtmayı, farkındalık kazandırmayı ve bu becerileri deneyimlemelerini hedeflemektedir. Program kapsamında düzenlenecek eğitimler ve uygulamalı etkinliklerle öğrencilere iletişim becerileri, çatışma yönetimi, zaman yönetimi, eleştirel düşünme ve problem çözme gibi kişisel gelişim alanlarında pratik bilgiler ve stratejiler sunulacaktır. Projenin hedefleri şu şekilde detaylandırılabilir:

  • İletişim becerilerini güçlendirmek
  • İşbirliği ve takım çalışması yetkinliklerini geliştirmek
  • Eleştirel düşünme ve analitik becerilerini geliştirmek
  • Problem çözme ve karar verme yetkinliklerini artırmak
  • Küresel bilinç ve kültürel farkındalık oluşturmak
  • Yaratıcılık ve kendini geliştirme becerilerini desteklemek

Bu çerçevede etkinlik programı, katılımcılarda bilgi ve farkındalık artışı, beceri gelişimi ve motivasyon artışı gibi değişimler öngörmektedir.

Bilginin bu kadar yoğun olduğu ve zamanın etkili bir şekilde kullanılması gerektiği düşünüldüğünde, öğrenme sürecine yönelik öğrenci katılımını ve motivasyonunu etkili bir şekilde teşvik eden çeşitli araçların, stratejilerin ve metodolojilerin kullanılması önemlidir. Projede, lisans öğrenimi gören üniversite öğrencilerine 21. yüzyıl temel becerilerini kazandırmak amacıyla çeşitli eğitim ve gelişim yöntemleri sunulacaktır. Eğitimler ve uygulamalı etkinlikler kapsamında, alanında uzman eğitmenler tarafından verilen interaktif eğitimlerle öğrencilerin aktif katılımı sağlanacaktır.  Öğrenciler, gerçek dünya problemlerine odaklanan uygulamalı çalışmalar, atölye çalışmaları ve etkileşimli etkinlikler aracılığıyla pratik beceriler geliştireceklerdir. Değerlendirme ve geri bildirim süreçleri de bu programın önemli bir parçasını oluşturacaktır. Öğrencilerin başlangıçtaki ve bitişteki bilgi ve beceri düzeylerinin değerlendirilmesi için başlangıç ve bitiş değerlendirmeleri (öntest ve sontest yapılacak), eğitim süreci boyunca düzenli olarak geri bildirim sağlanacaktır. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere, katılımlarını ve elde ettikleri becerileri belgeleyen katılım sertifikası verilecektir. Bu sertifika, kariyerlerinde ve eğitim fırsatlarında önemli bir referans oluşturacaktır. Etkinliğin yaygın etkisinin artırılması amacıyla, katılımcıların programda öğrendiklerini ve deneyimlerini kendi sosyal çevreleriyle paylaşmaları teşvik edilecek, etkinlik sonuçları web sitemizde ve sosyal medya hesaplarımızda kamuoyuyla paylaşılacak ve işbirliği içerisinde olduğumuz kurum ve kuruluşlar aracılığıyla yaygınlaştırma çalışmaları yürütülecektir.

 

Etkinlik Ekibi

  • Prof. Dr. Mine GÖZÜBÜYÜK TAMER - Koordinatör ve Eğitmen
  • Prof. Dr. Hikmet YAZICI - Eğitmen
  • Doç. Dr. Funda BARUTÇU YILDIRIM - Eğitmen
  • Doç. Dr. Nurten KARACAN ÖZDEMİR - Eğitmen
  • Dr. Öğr. Üyesi Ebru ALTUN - Eğitmen
  • Dr. Öğr. Üyesi Çetin TERZİ - Eğitmen
  • Dr. Melih TİMUÇİN - Eğitmen
  • Öğr. Gör. Sinem ÇOL - Eğitmen
  • Öğr. Gör. Emine TİMUÇİN - Eğitmen

 

Düzenleme Kurulu

  • Prof. Dr. Mine GÖZÜBÜYÜK TAMER (Karadeniz Teknik Üniversitesi-Edebiyat Fakültesi)
  • Prof. Dr. Erdal AKSOY (Hacı Bayram Veli Üniversitesi -Edebiyat Fakültesi)
  • Prof. Dr. Erdal BAY (Gaziantep Üniversitesi- Eğitim Fakültesi)
  • Prof. Dr. Necati CEMALOĞLU (Gazi Üniversitesi- Eğitim Fakültesi)
  • Prof. Dr. Hikmet YAZICI (Trabzon Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Doç. Dr. Nurten KARACAN ÖZDEMİR (Hacettepe Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Doç. Dr. P. Oya TANERİ (Ortadoğu Teknik Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Doç. Dr. Mutlu Tahsin ÜSTÜNDAĞ (Gazi Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)

 

Bilim Kurulu

  • Prof. Dr. Erdal BAY (Gaziantep Üniversitesi- Eğitim Fakültesi)
  • Prof. Dr. Vehbi BAYHAN (Bandırma Üniversitesi- Edebiyat Fakültesi)
  • Prof. Dr. Esra BURCU SAĞLAM (Hacettepe Üniversitesi- Edebiyat Fakültesi)
  • Prof. Dr. Mine GÖZÜBÜYÜK TAMER (Karadeniz Teknik Üniversitesi-Edebiyat Fakültesi)
  • Prof. Dr. Bülent GÜVEN (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Prof. Dr. Hasan KARAL (Trabzon Üniversitesi, Eğitim Fakültesi)
  • Prof. Dr. Hikmet YAZICI (Trabzon Üniversitesi-Eğitim Fakültesi)
  • Doç. Dr. Cengiz ASLAN (Ankara Üniversitesi-Eğitim Bilimleri Fakültesi)
Katılımcılarda Aranan Şartlar

  • Adayların devlet ya da vakıf üniversitelerinde 2, 3, veya 4. sınıflarında lisans eğitimine devam ediyor olması,
  • Daha önce düzenlenen 2237-A etkinliklerine katılmayan katılımcılara öncelik tanınması,
  • Daha önce bu program kapsamında desteklenen bir eğitim etkinliğine katılmamış olması,
  • TÜBİTAK-ARBİS veri tabanına kayıtlı olması veya kabul edildiği takdirde kayıt yaptıracak olması,
  • Etik veya disiplin cezası almamış olması,
  • Lisans akademik ortalaması 2,00-2,50 arası: 10 puan; 2,51-3,00 arası: 15 puan; 3,01-3,50 arası 20 puan; 3,51-4,00 arası 25 puan verilecektir.
  • Katılım isteğini gerekçelendirme için 10 puan verilecektir.
  • Etkinlik 3 gün devam edecek olup katılım %100 zorunludur.
  • Etkinliğe katılım kontenjanla sınırlıdır.
  • Etkinliğe katılmadan önce başvuru yapılması ve başvurunun kabul edilmesi gerekmektedir.

 

Etkinlik Yeri

Etkinlik; Karadeniz Teknik Üniversitesi Teknoloji Transferi Uygulama ve Araştırma Merkezi Seminer Salonu'nda gerçekleştirilecektir.

 

Başvuru

Başvurular, TÜBİTAK 2237/A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği alınması durumunda bu sayfa üzerinden alınmaya başlanacaktır.