Page 10 - E-Tez Bülteni Eylül 2025, SAYI 3
P. 10

YÜKSEK LİSANS TEZİ
                       Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı


               Reklam Stratejisi Belirlemek İçin Bulanık Çok Kriterli Karar
                    Verme ve Oyun Teorisi Tabanlı Bir Model Önerisi
                                        Ceyda AL

                          Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Kemal ÇAKAR
                                        Tez Özeti

        Rekabetin  giderek  arttığı  pazarlarda  reklam  stratejilerinin  önemi  artmasına  rağmen,  müşteri  ve  işletme  tercihlerini  eş  zamanlı
        dikkate  alarak  en  etkili  reklam  stratejisinin  seçimine  yönelik  çalışmalar  sınırlıdır.  Bu  çalışma,  Türkiye’nin  Trabzon  ilinin  merkez
        ilçesinde  bulunan  ve  müşteri  çekme  potansiyeli  yüksek  bir  telekomünikasyon  mağazası  için  en  etkili  reklam  stratejisinin
        belirlenmesini  amaçlamaktadır.  Araştırmada,  Bulanık  SWARA  (Step-wise  Weight  Assessment  Ratio  Analysis),  Bulanık  ARAS
        (Additive  Ratio  Assessment)  ve  Bulanık  COPRAS  (Complex  Proportional  Assessment)  yöntemlerinin  entegre  edildiği  hibrit  bir
        bulanık çok kriterli karar verme (ÇKKV) yaklaşımı benimsenmiştir. Alternatif reklam stratejileri mağaza ve müşteri perspektifinden
        ayrı ayrı değerlendirilmiş, bu değerlendirmelere dayanarak oyun teorisine dayalı getiri (pay-off) matrisleri oluşturulmuştur. Elde
        edilen veriler ışığında eşzamanlı oyun yapısı altında her iki taraf için optimum stratejiler belirlenmiş ve bir Nash dengesi tespit
        edilmiştir.  Bu  denge  noktası,  hem  müşteri  ilgisini  hem  de  mağaza  verimliliğini  dengeleyen  en  uygun  reklam  stratejisini  ortaya
        koymaktadır. Bu çalışma, bulanık ÇKKV yöntemlerini oyun teorisiyle birleştirerek reklam stratejisi seçimine yenilikçi bir yaklaşım
        sunmakta ve ilgili literatüre katkı sağlamaktadır.

             Anahtar kelimeler: Bulanık Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV), Oyun Teorisi, Nash Dengesi, Reklam Stratejisi Seçimi
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15