Page 32 - E-Tez Bülteni Eylül 2025, SAYI 3
P. 32

DOKTORA TEZİ
                       Makina Mühendisliği Anabilim Dalı
                  Benzin Motorlarında Emme Havasına Su Eklenmesinin
                Motor Performansına ve Eksoz Emisyonlarına Etkilerinin
                                        İncelenmesi
                                     Derya SOYSAL

                             Tez Danışmanı: Prof. Dr. Zehra ŞAHİN
                                        Tez Özeti

        Sunulan çalışmada, benzin motorlarında emme havasına su eklenmesinin (EHSE’nin) motor performansı ve eksoz emisyonları üzerindeki
        etkileri deneysel ve sayısal olarak incelenmiştir. Deneysel çalışmada, EHSE, güncel bir otomobil motorunda (Renault Clio) dört farklı
        motor  devrinde  ve  %  (3,  6,  9  ve  12)  gibi  dört  farklı  su  oranında  gerçekleştirilmiştir.  Her  motor  devri  için  6  farklı  yükleme  durumu
        seçilmiştir. Sayısal çalışmada, EHSE, güncel bir otomobil motorunda (Renault Megan) % (5, 10, 15) gibi üç farklı su oranında ve 6 farklı
        devir sayısında incelenmiştir. Sayısal çalışmada, boyutsuz termodinamik esaslı iki bölgeli çevrim modeli su kullanımı için uyarlanmıştır ve
        kullanılmıştır. Deneysel çalışma sonunda; EHSE ile özgül yakıt tüketiminin (ÖYT’nin)) 6000 d/d dışında seçilen tüm çalışma koşullarında
        azaldığı  belirlenmiştir.  3000,  4000,  ve  5000  d/d  devir  sayılarında  ÖYT’de  bulunan  maksimum  azalma  oranları  sırasıyla  %  5,60  su
        oranında % 28,27, % 2,67 su oranında % 4,160 ve % 9,0 su oranında % 7,19 düzeyinde olmuştur. EHSE ile azot oksitlerin (NOx’lerin) ve
        toplam hidrokarbonların (HC’lerin) ise seçilen tüm çalışma koşullarında genel olarak azaldığı belirlenmiştir. EHSE ile; 3000 d/d devir
        sayısında karbon monoksit (CO) azalmasına rağmen, 4000 d/d’da CO artmış, 5000 d/d’da ise CO’da önemli bir değişiklik olmamıştır ve
        6000 d/d’da ise genel olarak artmıştır. Yapılan deneysel çalışma sonunda hem motor karakteristikleri ve hem de eksoz emisyonları
        açısından yaklaşık %9 su oranının en iyi su oranı olduğu belirlenmiştir. Sayısal çalışma sonunda, seçilen su oranlarında, ÖYT ve YNO
        hacimsel oranı değerlerinin arttığı, yanma sıcaklıklarının, silindir basınçlarının ve CO emisyon değerlerinin azaldığı belirlenmiştir.
              Anahtar kelimeler: Benzin motoru, Emme havasına su püskürtülmesi, Termodinamik esaslı çevrim modeli, Motor
                                   karakteristikleri, Eksoz emisyonları
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37