KTÜ YDYO Müfredat

KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ

YABANCI DİLLER YÜKSEKOKULU

Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Yabancı Diller Yüksekokulu'nda (YDYO) müfredat, etkili dil edinimini teşvik edecek şekilde titizlikle tasarlanmıştır. Müfredat, öğrencilerin yüksek kalitede İngilizce dil eğitimi almalarını sağlayarak onları küresel iletişime ve mesleki başarıya hazırlar.

MÜFREDAT İLKELERİ

1. Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Yabancı Diller Yüksekokulu'nun (YDYO) müfredatı, önceki seviyelerdeki hedeflerin yeniden ele alındığı ve her modülde temel alındığı sarmal bir yaklaşım izlemektedir. Doğal dil öğreniminin ilerlemesini desteklemek için yeni hedefler de eklenir.

2. KTÜ YDYO'daki müfredat öğrenci merkezlidir, yani öğrencilerin ihtiyaçları ve ilgileri dikkatle dikkate alınarak tasarlanır ve uygulanır. Öğrencileri özerklik ve bağımsızlık geliştirmeye teşvik eden çeşitli öğrenme stilleri ve stratejileri içerir.

3. Sosyal yapılandırmacılık unsurları KTÜ YDYO'daki müfredata entegre edilmiştir. Bu yaklaşım, öğrencileri hem akademik hem de gerçek dünya bağlamlarına hazırlayan işbirlikçi öğrenme ortamlarını teşvik eder.

4. KTÜ YDYO'daki müfredat, Avrupa Ortak Dil Referans Çerçevesi'nde (CEFR) belirtilen spesifikasyonlara uygun, uluslararası kalite standartlarını karşılayan İngilizce dil eğitimi sağlamayı amaçlamaktadır.

MÜFREDAT GELİŞTİRME AŞAMALARI

KTÜ Yabancı Diller Yüksekokulu'nun müfredat geliştirme sürecinin nasıl ilerleyeceğine misyonu ve öğretim politikası, amaç ve hedefleri, öğrencilerin ihtiyaç ve beklentileri ile CEFR (Ortak Avrupa Dil Referans Çerçevesi) uluslararası standartları çerçevesi yön vermektedir.

Müfredat geliştirmenin üç temel aşaması ve her aşamanın altındaki bazı küçük görevler şu şekilde tanımlanabilir:

  • Planlama
  • hedefleri ve spesifik amaçları belirlemek için veri toplama
  • hedef ve spesifik amaçların beyanı
  • her modül için ders içeriklerinin hazırlanması
  • materyallerin seçimi ve hazırlanması (hem sınıf içi materyaller hem de çevrim içim etkinlikler)
  • sınavlar için test spesifikasyonları ve planları oluşturmak

 

  • Uygulama (sınıf içi öğretme ve öğrenme faaliyetleri ile öğretmen yetiştirme materyalleri ve görevleri aracılığıyla)

 

  • Değerlendirme
  • programın süreç odaklı değerlendirilmesi
  • programın sonuç odaklı değerlendirilmesi
  • öğrenci başarısının ödevler ve sınavlar aracılığıyla ölçülmesi

 

MODÜLLERE İLİŞKİN AMAÇ VE HEDEFLER

Programdaki modüllerin ne anlama geldiğini açıklığa kavuşturmak için, her birini açıklayan belirgin hedeflerden bazıları “yapabilir” ifadeleri şeklinde verilmiştir.

MODÜL 1 (A1 ve A2)

Dinleme

Öğrenciler

insanlar yavaş ve net konuştuğunda kendileri, aileleri ve yakın çevreleri hakkında tanıdık kelimeleri ve çok temel ifadeleri fark edebilirler.

basit talimatları anlayıp yapabilirler.

insanların şimdiki, geçmişteki ve gelecekteki deneyimleri ve ifadeleri hakkındaki konuşmaları takip edebilirler.

dinledikleri içeriğe göre bir ifadenin doğru olup olmadığına karar verebilirler.

farklı bağlamlardaki (restoran, hastane, otel vb.) konuşmaları anlayabilirler.

Okuma

Öğrenciler

çeşitli yazılı içeriğe sahip reklamlar, posterler, tablolar, araştırma sonuçları, anketler, bloglar veya kataloglardaki tanıdık isimleri, farklı kelime türlerini ve çok basit cümle yapılarını anlarlar

insanların hayatlarını anlatan metinleri anlarlar.

günlük aktiviteleri içeren bir metni anlayabilirler.

geçmişle ilgili hikayeleri veya olayları anlatan metinleri anlayabilirler.

basit seviyede bir haritayı okuyabilir ve takip edebilirler.

okuduğu metne göre doğru mu yanlış mı olduğuna karar verebilirler.

resimli bir metni okuyabilir ve anlayabilirler.

bir metni okuyarak bir başlık yazabilirler.

bir düşünce ifade eden bir metni anlayabilirler.

Bu tür metinlerle ilgili sorulara yanıt verebilirler.

Konuşma

Öğrenciler

karşıdaki kişinin kendi seviyesine uygun bir konuşma hızında söylenenleri aktarmaya veya yeniden ifade etmeye ve söylemeye çalıştığı içeriği formüle etmeye yardımcı olması koşuluyla, basit bir şekilde etkileşim kurabilirler.

acil ihtiyaç duyulan alanlarda veya çok tanıdık konularda basit sorular sorabilir ve yanıtlayabilirler.

yaşadığı yeri ve tanıdığı insanları tanımlamak için basit ifadeler ve cümleler kullanabilirler.

kendilerini sözlü olarak tanıtabilirler.

konuşma sırasında kendilerini ve başkalarını tanıtabilirler.

aile bağları, meslekler, günlük rutinler ve yaşam tarzları hakkında konuşabilirler.

seviyelerine uygun olarak farklı yüz yüze görüşmeler yapabilir veya görüşmeler sırasında soruları yanıtlayabilirler.

farklı bağlamlarda (restoran, hastane, otel, market vb.) sohbetler gerçekleştirebilirler.

geçmiş olaylar hakkında konuşabilir ve ilgili durumlar hakkında konuşmaya katılabilirler.

basit yol tarifleri verebilir veya bir harita yardımıyla yol bilgisi isteyebilirler.

bir konu hakkında kişisel görüşlerini ifade edebilirler.

bir yerin özelliklerini söyleyebilirler.

ünlü bir kişi hakkında konuşma yapabilirler.

okudukları bir metinle ilgili kendi seviyelerinde cevap verebilir veya sorular sorabilirler.

gelecek planlarından bahsedebilirler.

Yazma

Öğrenciler

öğrendikleri yapı ve ifadelere paralel olarak seviyelerine uygun, tebrik kartı gönderme gibi kısa ve basit içerikleri yazabilirler.

otel kayıt formuna adını, uyruğunu ve adresini girmek gibi kişisel bilgileri içeren formları doldurabilirler.

farklı sosyal medya ortamlarında içerik oluşturabilir ve paylaşabilirler.

gayri resmi/resmi e-postalar yazabilirler.

geçmiş zamanla ilgili durumlar hakkında yazabilirler.

gittikleri yerleri tanımlayabilirler.

günlük tutabilirler.

geleceğe yönelik planları ve tahminleri hakkında yazılar yazabilirler.

istenilen kelime sayısına göre edebi içerik oluşturabilirler.

MODÜL 2 (A2 ve B1)

Dinleme

Öğrenciler

doğrudan kişisel ilgi alanlarıyla ilgili ifadeleri ve en sık kullanılan kelimeleri anlayabilirler (örneğin, çok temel kişisel ve aile bilgileri, alışveriş, yaşam ortamı, çalışma ortamı).

kısa, net, basit mesaj ve duyurularda ana fikri yakalayabilirler.

insanların konuşmalarından nasıl hissettiklerini anlayabilirler.

duydukları bir yerin veya olayın ayrıntılarını anlayabilirler.

insanların bir konu hakkındaki tartışmalarının içeriğini anlayabilirler.

bir içeriği dinleyip ilgili soruları yanıtlayabilirler.

dinledikleri bir cümleyi doğru vurgu, telaffuz ve ritimle tekrarlayabilirler.

dinledikleri cümlelerdeki kısaltma yapılarını anlayabilirler.

dinledikleri içerikle ilgili tahminlerde bulunabilirler.

verilen talimatları anlayabilir ve bunları harita üzerinde işaretleyebilirler.

aktarma cümlesi kullanarak kişinin ağzından duydukları bir ifadeyi üretebilirler.

Okuma

Öğrenciler

çok kısa ve basit metinleri okuyabilirler.

reklamlar, broşürler, menüler ve tarifeler gibi basit günlük içeriklerde belirli öngörülebilir bilgileri bulabilirler.

kısa, basit kişisel mektupları anlayabilirler.

bir pasajla ilgili soruları ilgili paragrafla ilişkilendirebilirler.

metinde boş bırakılan bir kelimeyi veya ifadeyi tamamlayabilirler.

bir metni inceleyip yeni bir kelimenin anlamını bulabilirler.

bir metni tarayarak gerekli bilgileri bulabilirler. Bir metni okuyarak kendi düşüncelerini ifade edebilirler.

bir problemi okuyarak onun hakkında tavsiyelerde bulunabilirler.

bir metindeki yarı boş cümleleri listeden seçerek tamamlayabilirler.

bir biyografi okuyabilir ve belirli ayrıntıları hatırlayabilirler.

belirli gerçek durumlar hakkında şeyler okuyabilir ve onlar hakkında konuşabilirler.

farklı icatlar hakkında şeyler okuyarak arkadaşlarıyla tartışabilirler.

arkadaşlarıyla bir ifadeyi tartışarak kendi fikirlerini sunabilirler.

Konuşma

Öğrenciler

tanıdık konular ve faaliyetler hakkında basit ve doğrudan bilgi alışverişini gerektiren basit ve rutin görevlerde iletişim kurabilirler.

çok kısa sosyal sohbetlerde bulunabilirler, ancak genellikle konuşmayı kendi başlarına sürdürecek kadar anlayamazlar.

ailelerini ve çevrelerindeki diğer insanları, yaşam koşullarını, eğitim geçmişlerini ve mevcut eğitim süreçlerini veya çalıştıkları iş kolunu basit terimlerle anlatmak için çeşitli sözel kalıplaşmış ifadeler ve cümleler kullanabilirler.

bir metinle ilgili görüşlerini konuşarak ifade edebilirler.

bir kelimenin anlamını onun hakkında konuşarak tanımlayabilirler.

geçmişteki bir durumla ilgili hem sorular sorabilir hem de cevaplar verebilirler.

soruları doğru telaffuzla yanıtlayabilirler.

bir grup içinde çalışarak ortak bir görüş ifade edebilirler.

hayatlarının nasıl değiştiğini anlatabilirler.

belirtilen cümleleri doğru telaffuz, vurgu ve ritimle tekrarlayabilirler.

okudukları bir metinle ilgili görüşlerini arkadaşlarına kendi cümleleriyle ifade edebilirler.

bir konuyla ilgili kararlarını, önerilerini veya vaatlerini paylaşabilirler.

bir arkadaşlarını dinleyip konu hakkında daha fazla bilgi edinmek için sorular sorabilirler.

Yazma

Öğrenciler

acil ihtiyaç duyulan alanlardaki konularla ilgili kısa, basit notlar ve mesajlar yazabilirler.

çok basit bir kişisel mektup yazabilirler; örneğin birine bir şey için teşekkür edebilirler.

günlük tutarak gelecek planlarını yazabilirler.

bir yerleşim yerini tanımlayabilir ve içerikteki yazım, dil bilgisi ve noktalama hatalarını bulabilirler.

bir kavramı kendi sözcükleriyle tanımlayabilirler.

zarf cümleciği yapılarını cümlede doğru yerde kullanabilirler.

eksik cümleleri tamamlayabilirler.

dinledikleri içerikle ilgili kısa notlar alabilirler.

bir tablonun eksik kısımlarını tamamlayabilirler.

istenilen kelime sayısına göre edebi içerik oluşturabilirler.

MODÜL 3 (B1 ve B2)

Dinleme

Öğrenciler

bilinen konularda net ve standart konuşmanın ana noktalarını düzenli olarak anlayabilirler.

güncel olaylara ya da kişisel ve mesleki ilgi alanlarına ilişkin pek çok radyo ya da TV programının ana fikrini, yavaş ve net olduklarında anlayabilirler.

basit deyimsel ifadeleri anlayabilirler.

sözlü ifadelerdeki basit istatistiksel bilgileri anlayabilirler.

boşluklardaki bilgileri dinleyerek tamamlayabilirler.

dinleme içeriğindeki bilgileri kendi bilgileriyle karşılaştırıp yorumlayabilirler.

standart lehçe kullanan bir konuşmacıyı anlayabilir ve duydukları üzerine cümle yapıları oluşturabilirler.

bir dinleme metninin içeriğini yeterli düzeyde anlayarak ilgili soruları yanıtlayabilirler.

bir filmi genel hatlarıyla anlayabilir ve tatmin edici bir şekilde izleyebilirler.

standart bir lehçede üretilmiş bir içeriği takip edebilir ve kapsamlı bir kelime dağarcığı kullanarak bilinmeyen kelimelerin anlamlarını bağlamdan çıkarabilirler.

arkadaşlarının tartışmalarını takip edip yorum yapabilir ve onların görüşlerine yanıt verebilirler.

zor yapılar barındıran bir içeriği anlayabilir ve benzer yapılar oluşturarak yanıt verebilirler.

Okuma

Öğrenciler

çoğunlukla günlük veya işle ilgili dil kullanılarak oluşturulmuş metinleri anlayabilirler.

kişisel mektuplarda olay, duygu ve dileklerin ifade edilişini anlayabilirler.

basit bir kısa hikaye okuyup ondan belirli bilgileri çıkarabilirler.

bir dizi alternatif içeriği onları anlamlı bir sıraya göre düzenleyerek oluşturabilirler.

boş içeriği kelimelerle tamamlayabilirler.

bir metni okuyabilir ve kendi görüşlerini oluşturabilirler.

kısa bir hikaye okuyabilir ve altta yatan ana temayı ortaya çıkarabilirler.

bir metni okuyabilir ve içindeki farklı gramer yapılarını belirleyebilirler.

bir metni okuyarak içeriğini farklı şekillerde yeniden düzenleyebilir veya üzerine yorum yapabilirler.

bir hikayenin ana hatlarını bulabilir ve bunları anlamlı bir şekilde sıralayabilirler.

bir metindeki mizahı veya alaycılığı anlayabilirler.

çağdaş edebi metinleri anlayabilirler.

bir metindeki gramer, kelime, noktalama ve yazım hatalarını bulabilirler.

betimleyici bir metnin yazarının bakış açısını değerlendirebilir ve soruları yanıtlayabilirler.

bir hikaye veya cümledeki boş bir kısım için bir kelime yazabilir ve seçimlerini bağlama göre yapabilirler.

Konuşma

Öğrenciler

hedef dilin yaygın olduğu bir bölgede seyahat ederken ortaya çıkması muhtemel çoğu duruma sözlü olarak yanıt verebilirler.

bilinen, kişisel ilgi alanına giren veya günlük yaşamla ilgili (aile, hobiler, iş, seyahat, güncel olaylar) konularda doğaçlama konuşmalara katılabilirler.

deneyimleri ve olayları, hayalleri, umutları ve tutkuları tanımlamak için basit bağlantılı ifadeler oluşturabilirler.

görüş ve planların nedenlerini ve açıklamalarını kısaca verebilirler.

bir hikaye anlatabilir, bir kitabın veya filmin konusunu anlatabilir ve kişisel tepkilerini paylaşabilirler.

belirli bir konu veya tema hakkında arkadaşlarıyla sohbet edebilir ve soruları yanıtlayabilirler.

bir konu hakkındaki fikirlerinin uyumlu olup olmadığı konusunda arkadaşlarıyla tartışabilirler.

okudukları ya da başlarından geçen bir konu hakkındaki duygularını konuşma içinde ifade edebilirler.

bir grupla veya bir arkadaşlarıyla soruların yanıtlarını araştırabilir veya tartışabilirler.

tanıdık nesneleri veya durumları tanımlamak için kendi deneyimlerini kullanabilirler.

bir kelimenin veya dilbilgisel yapısının zor seviyede telaffuzu üzerinde kendi başlarına veya bir arkadaşlarıyla sözlü pratik yapabilirler.

yeterli düzeyde akıcılıkla diyalog veya tartışma etkinliklerine katılabilirler.

daha önce duydukları bir hikayeyi olay örgüsüne bağlı kalarak hafızalarından anlatabilirler.

bir arkadaşlarına kendilerinin veya bir başkasının başına gelen bir olayı ayrıntılı olarak anlatabilirler.

bir iddiayı iki farklı açıdan değerlendirebilir ve görüş ifade edebilirler.

Yazma

Öğrenciler

zaten bildikleri veya kişisel ilgi alanları hakkında basit, bağlantılı metinler yazabilirler.

deneyimleri ve izlenimleri anlatan kişisel mektuplar yazabilirler

dinledikleri içeriği not edebilir veya özetleyebilirler.

tanıdıkları bir kişinin özelliklerini yazabilirler.

bir liste veya tabloyu doldurabilirler.

çeşitli karmaşık cümle yapıları kullanarak cümleler oluşturabilirler.

Bir plan yaparak kısa bir hikaye yazabilirler.

kendi fikirlerini özetleyebilir, not alabilir ve bunları sözlü sunumlarında kullanabilirler.

bir dinleme parçası hakkında notlar alabilir ve soruları yanıtlayabilirler.

bir iddiayı desteklemek için net açıklamalar yazabilirler.

verilen bir listeden seçim yaparak boşluklara farklı gramer yapıları veya kelime türleri yazabilirler.

farklı amaçlar için e-postalar yazabilirler.

istenilen kelime sayısına göre edebi içerik oluşturabilirler.

MODÜL 4 (B2 ve Akademik Beceriler)

Konuşma

Öğrenciler

gürültülü bir ortamda bile çoğu genel konu hakkındaki diyalogları anlayabilirler.

dilin sosyal, mesleki veya akademik hayatta karşılaşılması muhtemel, standart formundaki kayıtlarını anlayabilir ve konuşmacının bakış açısı ve tutumlarının yanı sıra bilgi içeriğini de belirleyebilirler.

kişisel, sosyal, akademik veya mesleki yaşamda normalde karşılaşılabilecek, hem tanıdık hem de alışılmadık konularda canlı veya yayınlanan standart konuşma dilini anlayabilirler.

hedef dili konuşanlar arasındaki canlı konuşmayı takip edebilirler.

ayrıntılı talimatları güvenilir bir şekilde anlayabilirler.

akademik veya mesleki yeterlilikleri dahilindeki konulardaki ana tartışma noktalarını özetleyebilir ve değerlendirebilirler.

dinledikten sonra sözcük bilgisi ve yapı içeren boşlukları doldurmak için dolaylı ifadeler ve açıklamalar kullanabilirler.

alanlarıyla ilgili konulardaki tartışmaları takip edebilir ve konuşmacının vurguladığı noktaları ayrıntılı olarak anlayabilirler.

çoğu radyo belgeselini ve dilin standart biçiminde sunulan diğer birçok kayıtlı veya yayınlanmakta olan ses materyalini anlayabilir ve konuşmacının ruh halini, tonunu vb. algılayabilirler.

konunun oldukça tanıdık olması ve konuşmanın yönünün açıkça belli olması koşuluyla, uzun konuşmaları ve karmaşık tartışmaları takip edebilirler.

standart konuşma dilinde normal hızda konuşulan somut ve soyut konulardaki duyuruları ve mesajları anlayabilirler.

derslerin, konuşmaların ve raporların temellerini ve sorun ve dil açısından karmaşık olan diğer akademik/profesyonel sunum biçimlerini takip edebilirler.

konuşmanın standart konuşma dilinde yapılması koşuluyla, konuşmacının güncel ilgi veya uzmanlık alanıyla ilgili konulardaki bakış açısını anlayabilirler.

Okuma

Öğrenciler

metinde verilen nedenleri, paragraf bütünlüğünü ve bağlamdaki olay örgüsünü tespit edebilirler.

bir metindeki anahtar kelimelerin anlamını tahmin edebilir ve her paragraf için başlık oluşturabilirler.

metinde belirtilen bir görüşü, ipuçlarını, örnekleri ve örneklerin ana noktaları nasıl desteklediğini ayırt edebilirler.

metindeki bağlamdan anlam çıkarabilirler.

uzun ve karmaşık metinleri hızla tarayabilir ve ilgili ayrıntıları ve gerekli bilgileri verilen alanlara yerleştirebilirler.

belirli bir görevi gerçekleştirmek için bir metnin farklı bölümlerinden veya farklı metinlerin içinden bilgi toplayabilirler.

metnin ana fikrini anlamak için bağlamsal ipuçlarını kullanabilirler.

yazarın benimsediği bakış açısı veya görüşle ilgili güncel konuları belirten makaleleri veya raporları anlayabilirler.

bir metnin içerdiği gerçek bilgileri ve dolayısıyla okuyucuyu ikna etme çabasını fark edebilirler.

problem çözme odaklı içerik ile neden-sonuç ilişkisi kuran içeriğin bir arada kullanıldığı farklı yapısal unsurların farkına varabilirler.

Konuşma

Öğrenciler

ana dili İngilizce olan kişilerle düzenli etkileşimi oldukça mümkün kılan bir düzeyde akıcılık ve doğallıkla etkileşim kurabilirler.

tartışmalara aktif olarak katılabilir, tanıdık bağlamlarda görüşleri ifade edebilir ve destekleyebilirler.

ilgi alanlarıyla ilgili çok çeşitli konularda net ve ayrıntılı açıklamalar sunabilirler.

çeşitli seçeneklerin avantaj ve dezavantajlarını vererek güncel bir konuya bakış açılarını açıklayabilirler.

bir kişiyle çeşitli konular hakkında bir tartışma veya sohbete katılabilirler.

bir konuşmada kişisel deneyimlerini anlatabilirler.

sırasını bekleyerek ve dinleyerek sorular sorabilir ve cevaplayabilirler.

günlük konuşmalarda kişisel deneyimlerini anlatabilirler.

Sırasını bekleyerek hikayeler anlatabilir ve yanıt verebilirler.

bir hikayeyi planlayabilir, organize edebilir, sahneyi hazırlayabilir ve ana olayları organize edebilirler.

beden diline ve sözlü ipuçlarına dikkat ederek soru sorabilir ve cevaplayabilirler.

şehirleri çekici kılan şeylerin bir listesini yapmak için işbirliği içinde çalışabilirler.

bir kişiyle röportaj yapabilir, sırasını bekleyerek konuşabilir ve insanların söylediklerine yanıt verebilirler.

daha uzun ve daha karmaşık konuşmalarda önceden hazırlanmaksızın iletişim kurabilirler.

zor durumlarda nasıl hissedecekleri ve nasıl davranacakları hakkında konuşabilirler.

kesin görüşlerinin olduğu şeyler hakkında konuşabilirler (örneğin, utanç verici hatalar veya kendilerini depresyona sokan şeyler)

sınıfa bir konu hakkında bilgi sunabilirler.

Yazma

Öğrenciler

ilgi alanlarıyla ilgili çok çeşitli konularda net ve ayrıntılı metinler yazabilirler.

belirli bir bakış açısını desteklemek veya karşı çıkmak için bilgi aktaran veya nedenler sunan bir makale veya rapor yazabilirler.

olayların ve deneyimlerin kişisel önemini vurgulayan mektuplar yazabilirler.

yazılı bir anlatımda karşılaştırmalı yapıları kullanabilirler.

yazılarını kontrol edebilir, hataları düzeltebilir ve düzenleyebilirler.

nasıl hissettiklerini ve ne yaptıklarını açıklayan gayrı resmi bir e-posta yazabilirler.

yazarken sıfat ve zarf gibi tanımlayıcı bir dil kullanabilirler.

avantajları ve dezavantajları listelemek için bağlaç ifadelerini kullanabilirler.

yazılarını düzenlerken örnekler verebilir, fikir ekleyebilir, karşıt fikirleri sunabilir, gerekçeler sunabilir ve sonuçları sunabilirler.

bir metni dilbilgisi, noktalama işaretleri veya yazım hataları açısından kontrol edebilir ve düzenleyebilirler.

koşullu yapıları kullanarak bir hikaye zinciri yazabilirler.

bir ifadenin lehinde ve aleyhinde argümanlar yazabilirler.

konuyu sunabilir, vurgulayabilir ve genelleyebilirler.